Deklaracja dostępności usług maklerskich w Domu Maklerskim BDM Spółka Akcyjna z siedzibą w Bielsku-Białej

Informacja o realizacji wymogów ustawy z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze (dalej: Ustawa o dostępności)

Dlaczego otrzymujesz tę informację

Dom Maklerski BDM Spółka Akcyjna jest podmiotem objętym przepisami Ustawy o dostępności i jest zobowiązany do podania do publicznej wiadomości m.in. informacji o tym, w jaki sposób świadczone usługi spełniają wymagania dostępności. Szczegółowe informacje prawne znajdziesz na końcu tej deklaracji.

Obszary dostępności:

  1. Technologiczny / cyfrowy – strona www, aplikacja mobilna, dokumenty w postaci elektronicznej.
  2. Regulacyjny / dokumentacyjny – dokumenty, w tym umowy o świadczenie usług maklerskich, regulaminy świadczenia usług maklerskich oraz inne dokumenty, które od nas otrzymujesz.
  3. Architektoniczny – dostęp fizyczny do naszych punktów obsługi klienta.

Dom Maklerski BDM S.A. będzie w sposób ciągły pracował nad udoskonaleniem obszarów dostępności wskazanych powyżej, informując o tym poprzez aktualizację niniejszej deklaracji.

Usługi świadczone przez Dom Maklerski BDM S.A. spełniają częściowo wymogi dostępności w następujący sposób:

  1. Dostępność technologiczna /cyfrowa.

    Stan dostępności: Strona internetowa jest zasadniczo zgodna wymogami Web Content Accessibility Guidelines (Wytyczne dotyczące dostępności treści internetowych, dalej: WCAG).

    Strona internetowa jest dostosowana w następujący sposób:

    1. strona www.bdm.pl oraz wnioski przez nią obsługiwane posiadają wbudowaną opcję czytania. Dodatkowo asystenci czytania, jak np. NVDA, opisują treść wskazaną kursorem w zależności od użytej przeglądarki. W tym zakresie zalecamy korzystanie z przeglądarki Microsoft Edge. Asystent, np. Gemini marki Google, dostępny na wybranych telefonach, jest w stanie opisać zawartość strony jeżeli udostępni mu się ekran urządzenia;
    2. pełna obsługa serwisu www.bdm.pl możliwa jest zarówno przy pomocy samej klawiatury jak i myszki;
    3. serwis www.bdm.pl jest wyposażony w mechanizmy ułatwiające przeglądanie treści przez osoby niedowidzące nie korzystające z technologii asystujących:
      • zmiana wielkości czcionki,
      • zmiana kontrastu,
      • pogrubienie czcionki,
      • powiększanie odstępów między literami,
      • wysokość linii tekstu,
      • czytanie treści,
      • podświetlenie nagłówków;
    4. oprawa graficzna serwisu oparta jest na stylach;
    5. serwis nie zawiera skrótów klawiaturowych, które mogłyby wchodzić w konflikt z technologiami asystującymi (np. programy czytające), systemem lub aplikacjami użytkowników;
    6. na stronie www.bdm.pl znajduje się wyszukiwarka.

    Aplikacja webowa (bdm Online) oraz mobilna (bdm Mobile) są częściowo zgodne wymogami WCAG.

    Aplikacja webowa oraz mobilna są dostosowane w następujący sposób:

    • Aplikacje zostały dostosowane graficznie pod względem większej czcionki oraz szerszych odstępów między elementami.
    • Aplikacja webowa jest częściowo czytana w zależności od użytej przeglądarki. Zalecamy korzystanie z przeglądarki Microsoft Edge. Większość elementów jest opisywana przez takie narzędzia pomocy jak NVDA. Aplikację webową można obsłużyć myszką. Klawiatura służy jedynie do wpisywania wartości w oknach wyboru.
    • Asystent Gemini nie jest w stanie opisać aplikacji mobilnej. Aplikacja mobilna nie jest preferowana w obsłudze osób z dysfunkcjami gdyż cała obsługa odbywa się przez dotyk na urządzeniu niewielkich rozmiarów.

    Dom Maklerski BDM S.A., wraz z dostawcą oprogramowania, dąży do doskonalenia dostępności obu aplikacji.

    Poniżej przedstawiamy listę procesów i kanały dostępu do nich.

     

    Lista procesów i relacji z klientami DM BDM S.A

    bdm Online

    bdm Mobile

    telefonicznie

    email

    podpis cyfrowy*

    .bdm.pl**

     

    w POK***

     

    1

    zlecenie kupna/sprzedaży oraz anulowanie i modyfikacja zlecenia dotyczącego instrumentów finansowych na rynku zorganizowanym

    tak

    tak

    tak

    nie

    tak

    nie

    tak

    2

    zlecenie kupna/sprzedaży oraz anulowanie zlecenia dotyczącego instrumentów finansowych na rynku OTC

    nie

    nie

    tak

    nie

    tak

    nie

    tak

    3

    zlecenie nabycia, odkupienia, oraz każda inna dyspozycja dotycząca jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych otwartych oraz certyfikatów inwestycyjnych, które nie są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu

    nie

    nie

    nie

    nie

    tak

    nie

    tak

    4

    wykonanie lub wykup instrumentu finansowego

    nie

    nie

    tak

    nie

    tak

    nie

    tak

    5

    uruchomienie pożyczki zabezpieczonej należnościami

    tak

    nie

    tak

    nie

    nie

    nie

    tak

    6

    przelew środków pieniężnych na rachunek wskazany w Umowie

    tak

    tak

    tak

    nie

    tak

    nie

    tak

    7

    pokrycie zobowiązania z tytułu zawartej transakcji OTP

    tak

    nie

    tak

    nie

    nie

    nie

    tak

    8

    zapis na nową emisję publiczną

    tak

    tak

    nie

    nie

    tak

    nie

    tak

    9

    zapis na nową emisję z wykorzystaniem prawa poboru

    tak

    tak

    nie

    nie

    nie

    nie

    tak

    10

    spłata kredytu

    tak

    nie

    tak

    nie

    nie

    nie

    tak

    11

    obsługa wezwań do sprzedaży lub zamiany akcji

    tak

    nie

    nie

    nie

    nie

    nie

    tak

    12

    zmiana limitu zaangażowania lub limitu krótkich pozycji w opcjach na rynku derywatów

    tak

    nie

    tak

    nie

    nie

    nie

    tak

    13

    pobranie opłaty biurowej, w szczególności opłaty rocznej za prowadzenie rachunku

    tak

    nie

    tak

    nie

    tak

    nie

    tak

    14

    udzielenie pełnomocnictwa

    nie

    nie

    nie

    nie

    tak

    nie

    tak

    15

    zmiana statusu rachunku na nieaktywny (ZAMROŻENIE)

    tak

    nie

    tak

    nie

    tak

    nie

    tak

    16

    zmiana statusu rachunku na aktywny (ODMROŻENIE)

    nie

    nie

    tak

    tak

    tak

    nie

    tak

    17

    wniosek o wydanie zaświadczenia na WZA lub świadectwa depozytowego

    tak

    nie

    tak

    nie

    tak

    nie

    tak

    18

    odwołanie pełnomocnictwa do rachunku inwestycyjnego

    tak

    nie

    tak

    nie

    tak

    nie

    tak

    19

    przyznanie pełnomocnikowi dostępu do bdm Online

    tak

    nie

    nie

    nie

    tak

    nie

    tak

    20

    aktualizacja numer rachunku bankowego

    tak

    nie

    nie

    nie

    tak

    nie

    tak

    21

    historia operacji

    tak

    nie

    tak

    nie

    tak

    nie

    tak

    22

    informacje z rynku w tym notowania, PAP

    tak

    tak

    nie

    nie

    nie

    nie

    tak

    23

    zmiana zakresu odbieranych notowań

    tak

    nie

    nie

    nie

    nie

    nie

    tak

    24

    zmiana hasła telefonicznego

    tak

    nie

    nie

    nie

    tak

    nie

    tak

    25

    zgłoszenie wystawienia zaświadczenia lub duplikatu dokumentu

    tak

    nie

    tak

    nie

    tak

    nie

    tak

    26

    aktualizacja własnych danych dysponenta w zakresie:

    a) danych osobowych (m.in. email-a, telefonu, adresu zamieszkania i korespondencyjnego, dokumentu tożsamości, numeru LEI, urzędu skarbowego)

    b) oświadczeń FATCA/CRS,

    c) zgód i oświadczeń marketingowych oraz dotyczących sposobu dostarczania dokumentów

    tak

    nie

    tak

    nie

    tak

    nie

    tak

    27

    aktualizowanie informacji wpływających na odpowiedniość usług maklerskich (aktualizacja ankiety odpowiedniości)

    tak

    nie

    tak

    nie

    tak

    nie

    tak

    28

    dostęp do dokumentów zapisanych na trwałym nośniku (dostęp do repozytorium)

    tak

    nie

    nie

    nie

    nie

    nie

    tak

    29

    przeksięgowanie instrumentów finansowych na inny rachunek

    tak

    nie

    nie

    nie

    tak

    nie

    tak

    30

    wniosek o wydanie świadectwa depozytowego

    tak

    nie

    tak

    nie

    tak

    nie

    tak

    31

    włączenie, modyfikacja oraz wyłączenie usługi doradztwa

    tak

    nie

    nie

    nie

    nie

    nie

    tak

    32

    zgłoszenie problemu technicznego, skargi

    tak

    nie

    tak

    tak

    tak

    tak

    tak

    33

    udostępnienie danych dla emitenta

    tak

    nie

    nie

    nie

    nie

    nie

    tak

    34

    zawarcie aneksu „Rynki Zagraniczne” (RZ)

    tak

    nie

    nie

    nie

    tak

    nie

    tak

    35

    zawarcie umowy Derywaty, OTP, Pośrednictwo, Rynek Pierwotny oraz aneksów Obligacje, ŻAK, Negocjator

    nie

    nie

    nie

    nie

    tak

    nie

    tak

    36

    wniosek o dodanie PW do listy dostępnych akcji/ETF na RZ

    tak

    nie

    nie

    tak

    tak

    tak

    tak

    37

    otwarcie rachunku inwestycyjnego

    nie

    nie

    nie

    nie

    tak

    nie

    tak

    38

    odblokowanie identyfikatora do aplikacji

    nie

    nie

    tak

    tak

    tak

    tak

    tak

    39

    przypomnienie identyfikatora do aplikacji

    nie

    nie

    tak

    tak

    tak

    tak

    tak

    40

    wskazanie beneficjenta rzeczywistego

    nie

    nie

    nie

    nie

    tak

    nie

    tak

    41

    wskazanie reprezentanta

    nie

    nie

    nie

    nie

    tak

    nie

    tak

    42

    uruchomienie promocji zostań on line

    tak

    nie

    nie

    nie

    tak

    nie

    tak

    43

    wypowiedzenie usługi

    tak

    nie

    nie

    nie

    tak

    nie

    tak

    44

    wypłata/zwrot z IKE/IKZE

    tak

    nie

    nie

    nie

    tak

    nie

    tak

    45

    przekazanie propozycji nabycia

    tak

    nie

    nie

    nie

    tak

    nie

    tak

    46

    zapis na nową emisję do 149 inwestorów

    nie

    nie

    nie

    nie

    tak

    nie

    tak

    * podpis cyfrowy - to dyspozycja potwierdzona podpisem kwalifikowanym lub profilem zaufanym ePUAP a następnie przekazana przez email lub bdm.pl
    **.bdm.pl - to ogólnodostępne formularze dostępne w domenie bdm.pl
    *** POK - Punkt Obsługi Klienta

    Na naszej stronie www.bdm.pl funkcjonuje przycisk „Napisz do nas”

    Wszystkie problemy z dostępnością cyfrową strony internetowej www.bdm.pl lub naszych usług możesz zgłosić za jego pomocą. Jeżeli masz problem z jakąkolwiek funkcjonalnością lub potrzebujesz wsparcia, wyjaśnienia kwestii formalnych lub technologicznych – nie wahaj się go użyć – jesteśmy dostępni dla Ciebie za pomocą formularza kontaktowego, telefonicznie (Infolinia: 800 312 124 lub 33 812 84 40) oraz w Punktach Obsługi Klientów.

    Każdy ma prawo wystąpić z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, jej elementów lub danej usługi.

    Zgłaszając takie żądanie podaj:

    • swoje imię i nazwisko,
    • swoje dane kontaktowe (np. numer telefonu, e-mail),
    • dokładny adres strony internetowej, na której jest niedostępny cyfrowo element lub treść, nazwę usługi lub jej element,
    • opis na czym polega problem i jaki sposób jego rozwiązania byłby dla Ciebie najwygodniejszy.

    Na Twoje zgłoszenie odpowiemy najszybciej jak to będzie możliwe, nie później niż w ciągu 7 dni od jego otrzymania. Jeżeli ten termin będzie dla nas zbyt krótki poinformujemy Cię o tym. W tej informacji podamy nowy termin, do którego poprawimy zgłoszone przez Ciebie błędy lub przygotujemy informacje o alternatywnym sposobie rozwiązania sprawy. Ten nowy termin nie będzie dłuższy niż 1 miesiąc.

    Jeżeli nie będziemy w stanie zapewnić dostępności cyfrowej strony internetowej, treści lub usługi, wskazanej w Twoim żądaniu, zaproponujemy Ci dostęp do nich w alternatywny sposób.

    Jeżeli w odpowiedzi na Twój wniosek o zapewnienie dostępności, odmówimy zapewnienia żądanej przez Ciebie dostępności, a Ty nie zgadzasz się z tą odmową, masz prawo złożyć skargę zgodnie z zasadami wskazanymi w dokumencie „ZASADY SKŁADANIA I ROZPATRYWANIA SKARG KLIENTÓW”, dostępnym pod adresem https://bdm.pl/o-nas/o-domu-maklerskim-bdm/zasady-mifid-fatca-skargi-sprawozdania-i-dokumenty-archiwalne#skargi w zakładce „Ważne informacje” – „SKARGI”.

    Skargę masz prawo złożyć także, jeśli nie zgadzasz się na skorzystanie z alternatywnego sposobu dostępu, który zaproponowaliśmy Ci w odpowiedzi na Twój wniosek o zapewnienie dostępności.

    Ewentualną skargę złóż w następujący sposób:

    1. w formie pisemnej - osobiście podczas wizyty Klienta lub pełnomocnika w każdej jednostce organizacyjnej BDM zajmującej się świadczeniem usług na rzecz klienta oraz w miejscu świadczenia usług przez osobę zaangażowaną w tym Agenta Firmy Inwestycyjnej BDM, albo przesyłką pocztową lub za pośrednictwem kuriera (adresy podane są na stronie internetowej BDM - www.bdm.pl,
    2. ustnie - telefonicznie na numer Infolinii 800 312 124 lub na numery telefonów jednostek organizacyjnych BDM zajmujących się obsługą klienta (numery telefonów podane są na stronie internetowej BDM - www.bdm.pl),
    3. w formie elektronicznej przez Portal BDM - po zalogowaniu się klienta do aplikacji bdm Online >> Numer rachunku/Czas sesji >> Portal BDM >> POZOSTAŁE USŁUGI >> Skarga,
    4. w formie elektronicznej przez Portal BDM bez zalogowania, pod adresem portal.bdm.pl/skarga,
    5. w formie elektronicznej z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej- na adres e-mail: skargi@bdm.pl.
  2. Dostępność regulacyjna/dokumentacyjna.

    Dostępność dokumentów i informacji w prostym języku na poziomie B2 oznacza, że treści dokumentów i informacji powinny być zrozumiałe dla osób posługujących się językiem polskim na poziomie średniozaawansowanym, zgodnie z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego. Oznacza to eliminację skomplikowanego słownictwa, żargonu i nadmiernie rozbudowanych zdań, co pozwala na lepsze zrozumienie treści przez szerokie grono odbiorców. Ponadto dokumenty i informacje powinny być sporządzone w sposób zapewniający ich zrozumiałość oraz w formatach tekstowych umożliwiających wykorzystanie ich w alternatywnej i wspomagającej komunikacji, które mogą być przedstawiane za pomocą więcej niż jednego kanału sensorycznego.

    Usługi maklerskie opierają się na przepisach prawa krajowego i unijnego, które zawierają liczne definicje legalne oraz posługują się specjalistycznym językiem charakterystycznym dla rynku kapitałowego. Z uwagi na jego złożoność, pełne dostosowanie treści do poziomu językowego B2 bywa ograniczone. Dom Maklerski BDM S.A. podejmuje jednak działania mające na celu uproszczenie tworzonych dokumentów i informacji. Jest to proces wieloetapowy, który będzie sukcesywnie rozwijany.

    Dokumenty opracowywane przez Dom Maklerski BDM S.A. są zasadniczo zasadniczo możliwe do odczytania przez programy asystujące takie jak NVDA. W przypadku trudności ze zrozumieniem treści bądź problemów z ich odczytem przez narzędzia wspomagające, zachęcamy do kontaktu za pośrednictwem przycisku „Napisz do nas”.

  3. Dostępność architektoniczna.

     

    Lp. Lokalizacja Winda Podjazd/rampa Samodzielne wejście do POK osoby z niepełnosprawnością ruchową Piętro Parking prywatny Parking publiczny/odległość Miejsce dla niepełnosprawnych Komunikacja miejska/odległość
    1 Bielsko-Biała nie nie nie parter* tak tak/200m tak/20m tak/150m
    2 Katowice nie nie nie I piętro nie tak/200m tak/200m tak/150m
    3 Jastrzębie- Zdrój nie nie nie I piętro tak tak/100m tak/100m tak/20m
    4 Kęty tak tak tak I piętro tak tak/200m tak/200m tak/150m
    5 Kraków tak nie tak I piętro nie tak/100m tak/100m tak/200m
    6 Lubin nie nie nie parter* tak tak/200m tak/200m tak/20m
    7 Tarnów tak tak tak I piętro nie tak/100m tak/100m tak/100m
    8 Wrocław tak nie nie I piętro nie tak/100m tak/100m tak/150m
    9 Warszawa tak nie tak I piętro nie tak/100m tak/100m tak/20m

    * - wysoki parter – konieczność wejścia po schodach

    W Punktach Obsługi Klienta:

    • nie ma informacji głosowych oraz pętli indukcyjnych,
    • brak jest oznaczeń w alfabecie Braille’a oraz oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób słabowidzących,
    • do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym lub psem przewodnikiem,
    • w razie potrzeby większość spraw możesz bez ograniczeń załatwić w towarzystwie oraz przy wsparciu wskazanych przez siebie osób trzecich.

    Podstawa prawna

    Art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze.

    Przepisy ustawy o dostępności stosuje się m.in. do usług bankowości detalicznej.

    Usługi bankowości, detalicznej to m.in. usługi obejmujące czynności działalności maklerskiej, o których mowa w art. 69 ust. 2 pkt 1,2,4 i 5 oraz ust. 4 pkt. 1, 2 5 i 6 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. Są to usługi polegające na:

    1. przyjmowaniu i przekazywaniu zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych,
    2. wykonywaniu zleceń, o których mowa w pkt 1, na rachunek składającego zlecenie,
    3. zarządzaniu portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych,
    4. doradztwie inwestycyjnym,
    5. przechowywaniu lub rejestrowaniu instrumentów finansowych, w tym prowadzeniu rachunków papierów wartościowych, rachunków derywatów i rachunków zbiorczych, oraz prowadzeniu rachunków pieniężnych, a także prowadzeniu ewidencji instrumentów finansowych,
    6. udzielaniu pożyczek pieniężnych w celu dokonania transakcji, której przedmiotem jest jeden lub większa liczba instrumentów finansowych, jeżeli transakcja ma być dokonana za pośrednictwem firmy inwestycyjnej udzielającej pożyczki,
    7. wymianie walutowej, w przypadku gdy jest to związane z działalnością maklerską w zakresie wskazanym w pkt. 6,
    8. sporządzaniu analiz inwestycyjnych, analiz finansowych oraz innych rekomendacji o charakterze ogólnym dotyczących transakcji w zakresie instrumentów finansowych.