Witamy w dziale pomocy DM BDM. Znajdziesz tu odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące zakładania i prowadzenia rachunku inwestycyjnego, korzystania z aplikacji bdm Online, bdm Mobile, rozliczeń podatkowych oraz wielu innych kwestii związanych z obsługą klienta.

Otwarcie i prowadzenie rachunku

Jak założyć rachunek? Jakie są koszty jego prowadzenia? W jaki sposób wpłacić środki na rachunek?

W jaki sposób mogę otworzyć rachunek w Domu Maklerskim BDM S.A.?

Rachunek można otworzyć elektronicznie lub osobiście w jednym z Punktów Obsługi Klienta

  • Elektronicznie
    Wypełnij formularz na bdm.pl/zaloz-rachunek-inwestycyjny i poczekaj na kontakt pracownika DM BDM. Do zawarcia umowy wymagany jest Profil Zaufany lub Podpis kwalifikowany oraz skan dokumentu tożsamości.
  • Punkt Obsługi Klienta
    Zabrać ze sobą dowód osobisty, swój numer NIP, nazwę właściwego Urzędu Skarbowego oraz numer swojego rachunku bankowego (ROR) i odwiedź jeden z Punktów Obsługi Klienta.
Otwórz elektronicznie Profilem Zaufanym - bez wychodzenia z domu
Jak długo trwa procedura otwarcia rachunku?
  • Punkt Obsługi Klienta
    Rachunek otwierany w jednym z Punktów Obsługi Klienta dostępny jest już po około 30 minutach.
  • Elektronicznie
    Rachunek otwierany drogą elektroniczną dostępny może być nawet w następnym dniu roboczym. Czas otwarcia zależy m.in. od odesłania przez klienta podpisanych elektronicznie dokumentów.
Jakie koszty ponoszę za otwarcie i prowadzenie rachunku inwestycyjnego?

Otwarcie rachunku inwestycyjnego jest bezpłatne. Podstawową opłatą związaną z rachunkiem jest opłata za jego prowadzenie która wynosi 7,95 zł miesięcznie lub 65 zł za cały rok.

Kanał internetowy (bdm Online, bdm Mobile)

Jak korzystać z aplikacji? Jak odzyskać dostęp? Gdzie znajdę wnioski?

Jak odzyskać Login?
  1. Przejdź na stronę do logowania bdm Online
  2. Nad polem Hasło >> kliknij Zapomniałeś hasła lub loginu?
  3. Wypełnij formularz.

Login przyjdzie na definiowany przez Ciebie adres email.
Dodatkowo wysłane zostanie link weryfikacyjny do zmiany hasła. Po kliknięciu linku przyjdzie do Ciebie SMS z kodem dostępu do bdm Online.

Jak odzyskać hasło?
  1. Przejdź na stronę do logowania bdm Online
  2. Nad polem Hasło >> kliknij Zapomniałeś hasła lub loginu?
  3. Wypełnij formularz
  4. Resetuj hasło

Link weryfikacyjny do zmiany hasła przyjdzie na zdefiniowany przez Ciebie adres email wraz z twoim Loginem. Po zatwierdzeniu linku z wiadomości email wysłany zostanie do Ciebie SMS z kodem dostępu do bdm Online.

Uwierzytelnianie wieloskładnikowe. Co to jest i jak się je ustawia?

Uwierzytelnianie wieloskładnikowe (Multi-Factor Authenticaton, MFA) to inaczej podwójna autoryzacja logowania lub metoda dodatkowej autoryzacji dyspozycji wymagająca podania potwierdzenia operacji inną metodą. Zabezpieczenie stosuje się aby zapobiec nieuprawnionej autoryzacji, nawet jeśli osoba trzecia posiada login oraz hasło do aplikacji transakcyjnej.

Rodzaje operacji potwierdzane MFA
Operacje wymagające dodatkowego potwierdzenia są ustalone na stałe przez Dom Maklerski BDM i dotyczą aplikacji przeglądarkowej bdm Online. Użytkownik może natomiast samodzielnie określić metodę potwierdzenia operacji. Dodatkowa autoryzacja obejmuje takie operacje jak:

  • zmiana numeru telefonu,
  • zmiana adresu email,
  • logowanie do bdm Online - 22.03.2025 r.,
  • przelewy wysokokwotowe (od kwoty 200 000 zł, 50 000 €, $ oraz £) - 22.03.2025 r.

Autoryzacja mobilna zamiast hasła SMS
Jeśli korzystasz z autoryzacji SMS – możesz nadal to robić, ale warto przejść na autoryzację mobilną bo jest:

  • szybsza – bez przepisywania haseł SMS
  • wygodniejsza – jedno kliknięcie w aplikacji
  • bezpieczniejsza – nowoczesne zabezpieczenia mobilne

 

  1. Aktywuj autoryzację mobilną
    • zainstaluj i powiąż aplikację bdm Mobile,

    • wybierz telefon do autoryzacji mobilnej. Możesz mieć więcej niż jeden telefon powiązany z rachunkiem.
      Zaloguj się do aplikacji bdm Online a następnie Numer rachunku/Czas sesji 1 >> Urządzenia mobilne 2 >> Aktywuj autoryzację mobilną 3,

      Wybór metody potwierdź przyciskiem Zapisz na dole okna Personalizacji rachunku.

  2. Zmień metodę potwierdzania z SMS na aplikację mobilną

    zaloguj się do aplikacji bdm Online a następnie Numer rachunku/Czas sesji 1 >> Personalizacja 2 >> Metoda dodatkowej autoryzacji wybierz:

    • SMS

      Jednorazowe hasło do dodatkowej autoryzacji zostanie wysłane na twój numer telefonu komórkowego, który mamy w systemie.

    • Aplikacja mobilna 3

      Do aplikacji mobilnej bdm Mobile zostanie przesłana informacja o zatwierdzeniu autoryzacji.

    Wybór metody potwierdź przyciskiem Zapisz na dole okna Personalizacji rachunku.

  3. Zezwól aplikacji na powiadomienia

    Na urządzeniu mobilnym włącz możliwość wysyłania powiadomień przez bdm Mobile. W innym przypadku można wybrać autoryzację ręcznie w aplikacji bdm Mobile a następnie Numer rachunku/Czas sesji >> Autoryzacje mobilne.

Kanał telefoniczny

Jak złożyć zlecenie przez telefon? W jakich godzinach działa infolinia? Co można załatwić telefonicznie?

W jaki sposób mogę aktywować dostęp do rachunku przez telefon?

Aby aktywować dostęp do kanału telefonicznego należy podpisać Aneks "Telefon". Aneks można podpisać w jednym z Punktów Obsługi Klienta Domu Maklerskiego BDM S.A.

Jakie informację mogę uzyzskać dzwoniąc do Punktu Obsługi Klienta?

Przy podpisywaniu Aneksu "Telefon" klient ustala hasło do kanału telefonicznego. Hasło ustalone podczas podpisywania umowy, jest hasłem niezbędnym do jakichkolwiek czynności wykonywanych kanałem telefonicznym.
Po podaniu hasła telefonicznego pracownik biura udzieli informacji między innymi na temat stanu rachunku, zaangażowania kredytu,

Jak składać dyspozycje telefoniczne?

Dyspozycje telefoniczne należy składać dzwoniąc pod numer telefonu Punktu Obsługi Klienta, podany w Aneksie "Telefon".
Przy dyspozycjach telefonicznych należy podać imię i nazwisko, hasło identyfikacyjne oraz numer rachunku inwestycyjnego.

Serwis informacyjny bdm News

Jak działa serwis informacyjny? Jakie dane otrzymuję? Jak aktywować usługę?

Co to jest serwis informacyjny bdm News?

Serwis informacyjny bdm News zapewnia dostęp do bieżących komunikatów z rynku kapitałowego oraz informacji gospodarczych z kraju i z zagranicy dostarczanych przez Polską Agencję Prasową. Wszystkie komunikaty publikowane są w czasie rzeczywistym.
Ponadto usługa zawiera analizy, rekomendacje oraz raporty miesięczne przygotowywane przez Dział Analiz Domu Maklerskiego BDM S.A., które mogą okazać się pomocne w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych.

Jakie opłaty wiążą się z serwisem informacyjnym?

W ramach podstawowej usługi bdm News nie są pobierane opłaty. Dzięki usłudze bdm News mają Państwo bezpłatny dostęp do:

    • raportów, biuletynów, rekomendacji, analiz fundamentalnych,
    • Depeszy Polskiej Agencji Prasowej,
    • komentarzy.

Usługę można dodatkowo rozszerzyć o dostęp do elektronicznego wydania Gazety Giełdy Parkiet po atrakcyjnej cenie. GG Parkiet jest jedynym ogólnopolskim dziennikiem specjalizującym się tak szeroko w tematyce rynku kapitałowego i zagadnieniach gospodarczo-finansowych.

Jak mogę włączyć bdm News?

Dostęp do usługi mają klienci, którzy posiadają Aneks Online. Aby zalogować się do serwisu należy użyć loginu i hasła do aplikacji maklerskiej bdm Online.

Podatki – rozliczenie PIT

Jakie koszty zostały uwzględnione w PIT-8C? Gdzie znajdę PIT-8C?

Gdzie znajdę mój PIT-8C?

Informację PIT-8C można uzyskać:

  • po zalogowaniu się do aplikacji bdm Online >> po prawej stronie w menu rozwijalnym wybrać Portal BDM >> następnie zakładkę Dokumenty,
  • w Punkcie Obsługi Klienta.
Jakie koszty zostały uwzględnione w informacji PIT-8C?

BDM uwzględnił w kosztach uzyskania przychodów:

  • koszty nabycia opodatkowanych IF wraz z prowizją maklerską (o ile BDM dysponuje takimi danymi),
  • prowizję maklerską od sprzedaży opodatkowanych IF,
  • opłatę za prowadzenie rachunku,
  • opłatę dodatkową (OPD) na rachunku DAYTRADER.
Czy mogę otrzymać PIT-8C w formie elektronicznej?

Tak. Informacja PIT-8C w wersji elektronicznej dostępna jest dla każdego rachunku, do którego tak informacja powinna być wystawiona.

Informację PIT-8C można uzyskać po zalogowaniu się w aplikacji bdm Online >> po prawej stronie w menu należy wybrać Portal BDM >> następnie zakładkę Dokumenty.

Dodatkowo do osób, które nie wyraziły zgody na otrzymywanie informacji w formie elektronicznej wysyłany jest dokument papierowy.

Aby wyrazić zgodę na otrzymywanie w/w dokumentu tylko w formie elektronicznej
wyraź zgodę w aplikacji bdm Online.

Rejestr akcjonariuszy

Co to jest rejestr akcjonariuszy? Jak zdematerializować akcje? Co należy zgłosić?

Jakiego rodzaju akcje będą podlegać dematerializacji? Czy dotyczy tylko akcji?

Zarówno akcje imienne, jak i akcje na okaziciela, akcje zwykłe i akcje uprzywilejowane, ponadto dematerializacji podlegają warranty subskrypcyjne, świadectwa użytkowe, świadectwa założycielskie i inne tytuły uczestnictwa w dochodach lub podziale majątku spółki.

Jakie spółki mają obowiązek zarejestrowania akcji w rejestrze akcjonariuszy?

Spółki akcyjne, które nie są spółkami publicznymi, tj. których ani jedna akcja nie jest notowana oraz spółki komandytowo-akcyjne.

Spółki niepubliczne, które posiadają akcje zarejestrowane w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych S.A. (KDPW) nie mogą postanowić, że pozostałe emitowane przez nie akcje będą rejestrowane w rejestrze akcjonariuszy. Zgodnie z zasadą jednolitego reżimu rejestrowego muszą zdematerializować pozostałe akcje w KDPW.

W zakresie prostych spółek akcyjnych taki obowiązek został pierwotnie wprowadzony od dnia 1 marca 2020 r., jednakże ostatecznie data wprowadzenia prostych spółek akcyjnych do porządku prawnego została przesunięta o jeden rok, tj. od 1 marca 2021 r.

Jakie informacje zawiera rejestr akcjonariuszy?

Informacje w rejestrze akcjonariuszy są publicznie dostępne dla akcjonariuszy spółki, spółki oraz wybranych organów administracji publicznej.

Część informacji w rejestrze akcjonariuszy jest wymagana, część informacji dotyczących akcjonariuszy może być dodatkowo ujawniona. KSH umożliwia spółce rozszerzenie w statucie spółki zakresu informacji jakie może zawierać rejestr akcjonariuszy, np. numer PESEL (osoby fizyczne) lub NIP (jednostki organizacyjne, osoby prawne) poszczególnych akcjonariuszy.

Zgodnie z Kodeksem Spółek Handlowych (KSH) rejestr akcjonariuszy będzie zawierał:

  • firmę, siedzibę i adres spółki;
  • oznaczenie sądu rejestrowego i numer, pod którym spółka jest wpisana do rejestru;
  • datę zarejestrowania spółki i emisji akcji;
  • wartość nominalną, serię i numer, rodzaj danej akcji i uprawnienia szczególne z akcji;
  • nazwisko i imię albo firmę (nazwę) akcjonariusza oraz adres jego zamieszkania albo siedziby albo inny adres do doręczeń, a także adres poczty elektronicznej, jeżeli akcjonariusz wyraził zgodę na komunikację w stosunkach ze spółką i podmiotem prowadzącym rejestr akcjonariuszy przy wykorzystaniu poczty elektronicznej;
  • na żądanie osoby mającej interes prawny – wpis o przejściu akcji lub praw zastawniczych na inną osobę albo o ustanowieniu na akcji ograniczonego prawa rzeczowego wraz z datą wpisu oraz wskazaniem nabywcy albo zastawnika lub użytkownika, adresu ich zamieszkania albo siedziby lub innych adresów do doręczeń, a także adresu poczty elektronicznej, jeżeli osoby te wyraziły zgodę na komunikację w stosunkach ze spółką i podmiotem prowadzącym rejestr akcjonariuszy przy wykorzystaniu poczty elektronicznej oraz liczby, rodzaju, serii i numerów nabytych albo obciążonych akcji;
  • na żądanie zastawnika albo użytkownika – wpis, że przysługuje mu prawo wykonywania prawa głosu z obciążonej akcji;
  • na żądanie akcjonariusza – wpis o wykreśleniu obciążenia jego akcji ograniczonym prawem rzeczowym;
  • wzmiankę o tym, czy akcje zostały w całości pokryte;
  • ograniczenia co do rozporządzania akcją;
  • postanowienia statutu o związanych z akcją obowiązkach wobec spółki.