Przegląd prasy gospodarczej we wtorek, 14 października
Przegląd prasy gospodarczej we wtorek, 14 października
14.10. Warszawa (PAP) - Poniżej przegląd tematów w prasie gospodarczej we wtorek, 14 października.
RZECZPOSPOLITA
Apple wchodzi w polską energetykę. Gigant postawił na produkcję zielonej energii w naszym kraju - ustaliła "Rzeczpospolita". Farma solarna w woj. zachodniopomorskim to tylko część wielkiego planu producenta iPhone'ów.(s. A15)
Zachodnioeuropejskie lotnictwo jest w stagnacji. Zupełnie inna sytuacja panuje na wschodzie kontynentu, gdzie rynek rośnie jak szalony. Liderem tego wzrostu jest Polska, gdzie we wrześniu, według wszelkich wskazań znów będzie on dwucyfrowy. (s. A16)
Wyceny firm AI biją kolejne rekordy, mimo że zyski wciąż pozostają w sferze obietnic. Instytucje finansowe ostrzegają przed powtórką z krachu dotcomów sprzed dwóch dekad. (s. A18)
PARKIET
Port w Policach mógłby zapewnić Orlenowi elastyczne dostawy. Koncern chce mieć możliwość odbierania surowców niezbędnych do prowadzenia swojej działalności w różnych miejscach. (s. 3)
PKP Cargo stawia na przewozy materiałów budowlanych. W najbliższych latach realizacja projektów związanych z CPK i energetyką jądrową powinna spowodować wzrost zapotrzebowania na transport ładunków koleją. (s. 4)
JRH ASI podpisało list intencyjny w sprawie dołączenia firmy Thorium Space do budowanego holdingu i klastra technologicznego. (s. 4)
19 listopada zadebiutuje "Moonlighter 2", planowany wcześniej na 23 października. - Nie spodziewamy się kolejnego przesunięcia. Nowa data premiery jest korzystniejsza z marketingowego punktu widzenia - informuje Martin Balawajder, dyrektor finansowy 11 bit studios. (s. 5)
Dla sektora TFI wrzesień był kolejnym rewelacyjnym miesiącem pod względem napływów do funduszy. Ale inwestorzy ostatnich spadków na GPW raczej nie postrzegają jako okazji. (s. 9)
PULS BIZNESU
W budowlance tak źle nie było od dwóch lat. Przedsiębiorcy spodziewają się spadku przychodów i ograniczają inwestycje. Branżowy indeks (Barometr EFL) spadł aż o 5,5 pkt proc. (s. 3)
Zaczyna się bitwa morska między USA a Chinami. Ucierpią zwłaszcza dostawcy samochodów. Administracja Stanów Zjednoczonych wprowadza opłaty dla firm żeglugowych. Grozi też surowymi karami krajom, które poprą globalny podatek węglowy od statków. (s. 4)
Asseco, Comarch, NMG - firmy realizujące strategiczne zamówienia publiczne, np. dla ZUS, NFZ i energetyki, przechodzą w obce ręce. Władze niespecjalnie się tym interesują. Tymczasem struktura właścicielska ma znaczenie - uważa Krzysztof Dyki, znany ekspert od cyberbezpieczeństwa. (s. 4)
Ponad 2 mld zł z KPO na projekty kosmiczne. Plan sfinansowania satelitów telekomunikacyjnych to szansa dla firm z branży spacetech na włączenie się w globalne łańcuchy dostaw produktów i usług. Są też inne szanse na wsparcie dla innowatorów. (s. 5)
Dzięki ścisłej współpracy z Bankiem Pekao, spółka Pekao Leasing jest mocna w segmencie korporacji. Leasing to jednak głównie mikrofirmy - przyznaje prezes Andrzej Krzemiński. Ma pomysł, jak do nich dotrzeć. (s. 6)
Polska firma logistyczna rozwijająca biznes w UE i w Ukrainie w ciągu trzech lat planuje zainwestować 1 mld zł. Zamierza kupić firmę w Niemczech, zwiększyć park taborowy i zbudować terminal w Ukrainie do przeładunku m.in. kontenerów. (s. 6)
Polska firma logistyczna (Laude) rozwijająca biznes w UE i w Ukrainie w ciągu trzech lat planuje zainwestować 1 mld zł. Zamierza kupić firmę w Niemczech, zwiększyć park taborowy i zbudować terminal w Ukrainie do przeładunku m.in. kontenerów. (s. 10)
DZIENNIK GAZETA PRAWNA
Przygotowania do budowy elektrowni atomowej, które za trzy lata mają zakończyć się wylaniem tzw. pierwszego betonu jądrowego już się zaczęły. Alle kluczowe kamienie milowe - przypieczętowanie finansowania i warunków realizacji elektrowni - jeszcze przed nami. (s. A2)
W rozwiązaniu problemu smogu powinien pomóc program wymiany kopciuchów. Liczba składanych wniosków jednak spadła, a te, które czekają na płatność, nadal nie są rozpatrywane na czas. (s. A3)
Kierowcy tirów nadal odczuwają skutki zamknięcia granicy z Białorusią - na wjazd do Polski muszą czekać aż przez 10 dni. Ale nie jest prawdą, że Chiny chcą, by jedwabny szlak omijał Polskę. (s. A4)
Pod wpływem podwyższonych ceł Chiny ograniczają eksport do Stanów Zjednoczonych, rekompensując to sobie z nawiązką zwiększoną sprzedażą towarów na rynek unijny i do państw Azji Południowo- -Wschodniej. (s. A6)
(PAP Biznes)
mcb/
Aby zobaczyć pełną listę komunikatów zaloguj się do BDM News.
