Modernizacja przemiałowni cementu w Porcie Szczecin to kluczowa inwestycja dla regionu (MediaRoom)

PRO PAP-EKO-MAKRO GEN ZLECONE-EKOLOGIA-GOSPODARKA-BIZNES-BIZNES-EKOLOGIA-PAP-CEMENT-OTS 2025-10-23

Modernizacja przemiałowni cementu w Porcie Szczecin to kluczowa inwestycja dla regionu (MediaRoom)

Zmniejszenie zależności Polski od coraz kosztowniejszego importu surowców spoza Wspólnoty, wdrożenie kolejnych rozwiązań obniżających ślad węglowy, zwiększenie krajowego potencjału w obszarze produkcji i dystrybucji cementu, nowe miejsca pracy i impuls rozwojowy dla całego regionu - to dopiero początek listy korzyści związanych z modernizacją przemiałowni w Szczecinie realizowanej przez Holcim Polska. Inwestycja wpisuje się w długofalową strategię marki zakładającą skracanie łańcuchów dostaw i działania na rzecz wzmacniania bezpieczeństwa surowcowego kraju w obliczu nadchodzących zmian w prawie UE.

Modernizacja przemiałowni w porcie w Szczecinie to jeden z kluczowych projektów firmy, związany z linią cementu i wspierający zrównoważone budownictwo w Polsce.

"Zmniejszenie zależności od importu spoza UE to dziś strategiczne wyzwanie. Nasza inwestycja w Szczecinie pozwoli w większym stopniu opierać produkcję na krajowych surowcach, w tym na niskoemisyjnym cemencie z Cementowni Kujawy. Dzięki temu ograniczymy ryzyka związane z niestabilnymi łańcuchami dostaw i kosztami wynikającymi z mechanizmów takich jak CBAM, a Polska wzmocni swoją pozycję jako wiarygodny i zrównoważony dostawca materiałów budowlanych" - przekonuje Krzysztof Frączek, dyrektor ds. handlowych i łańcucha dostaw w Holcim Polska.

Wspomniany przez eksperta CBAM (ang. Carbon Border Adjustment Mechanism) to opłata nakładana na towary importowane spoza Unii Europejskiej tak, aby ich ślad węglowy był rozliczany podobnie jak w przypadku produkcji w UE objętej systemem EU ETS. Aktualnie (do końca 2025 roku) trwa okres przejściowy przygotowujący Wspólnotę do wdrożenia tego systemu, co ma nastąpić 1 stycznia 2026 roku. Wówczas do niektórych produktów sprowadzanych spoza Unii, takich jak stal, nawozy czy cement, będą doliczane opłaty odpowiadające emisjom zawartym w imporcie. W perspektywie 2034 roku bezpłatne przydziały ETS przestaną obowiązywać całkowicie.

Nie ulega wątpliwości, że mechanizm CBAM wpłynie na koszty wielu surowców i produktów energochłonnych, a w konsekwencji ceny m.in. materiałów budowlanych czy komponentów używanych w codziennej produkcji. Dlatego tak istotne dla polskich firm staje się już dziś skracanie łańcuchów dostaw oraz inwestowanie we własne zaplecze oraz moce wytwórcze. Z drugiej strony: uniezależnianie się od importu tego cennego (zwłaszcza w kontekście planowanych gigantycznych inwestycji infrastrukturalnych) produktu to doskonała wiadomość dla całej gospodarki. Elementem takiej właśnie, długofalowej strategii, jest modernizacja przemiałowni w porcie w Szczecinie.

Modernizacja przewiduje integrację szczecińskiego terminalu przemiałowego z transportem kolejowym (poprzez odnowienie bocznic czy wykorzystanie nowoczesnego taboru, chociażby wagonów kontenerowych), co ma zredukować koszty logistyczne, a tym samym zwiększyć konkurencyjność obiektu. Ulepszona logistyka pozytywnie wpłynie na terminowość dostaw materiałów, co ma kluczowe znaczenie dla realizacji harmonogramów inwestycyjnych.

Natomiast lokalizacja przemiałowni cementu w szczecińskim porcie (dysponującym m.in. nowoczesnymi nabrzeżami oraz torami podejściowymi o gł. technicznej 12,5 m, pozwalającymi obsługiwać duże jednostki) usprawni transport krajowych surowców i eksport produktów drogą morską. Dzięki temu, przedsiębiorcy budowlani otrzymają szybciej wysokiej jakości cement, zachowując jego odpowiednie parametry, a Szczecin umocni się na pozycji jednego z istotnych polskich hubów handlowo-przeładunkowych. Będzie to istotne z punktu widzenia rynku lokalnego, gdyż poskutkuje to zmniejszeniem łańcuchów dostaw i zapewni podaż wysokiej jakości cementu, niezbędnego do budów w regionie.

"Po zakończeniu modernizacji szczecińska przemiałownia stanie się jednym z kluczowych węzłów produkcyjno-dystrybucyjnych Holcim Polska. Będzie w pierwszej kolejności obsługiwać rynek krajowy, skracając czas dostaw i zwiększając elastyczność logistyki. Dzięki temu wzmocni naszą pozycję w Polsce, zapewniając klientom dostęp do zrównoważonych materiałów budowlanych najwyższej jakości" - tłumaczy Krzysztof Frączek.

Modernizacja przemiałowni cementu w Szczecinie nie tylko koresponduje z rozwojem zrównoważonych łańcuchów dostaw opartych na lokalnych zasobach, ale także z celami klimatycznymi UE, postulatem Gospodarki o Obiegu Zamkniętym, oraz najwyższymi standardami środowiskowymi.

"Na każdym etapie inwestycji - od budowy po eksploatację - stawiamy na technologie zmniejszające ślad węglowy. Maksymalne wykorzystanie transportu kolejowego i morskiego pozwoli ograniczyć ruch ciężarówek i związane z nim emisje. Zastosowane zostaną również nowoczesne technologie przemiałowe i logistyczne, które zwiększą efektywność energetyczną i operacyjną całego procesu" - wyjaśnia dyrektor z Holcim Polska.

Inwestycja ma duże znaczenie dla rozwoju gospodarczego całego regionu. Jak przypomina Krzysztof Frączek, jest to już kolejny projekt realizowany przez Holcim Polska w województwie zachodniopomorskim. Na tej liście znajdują się również wytwórnie betonu w Szczecinie, Stargardzie, Koszalinie i Ustroniu Morskim. Ważnymi inwestycjami są również S10 Szczecin-Piła oraz S6, czyli Zachodnia Obwodnica Szczecina wraz z tunelem, a także inwestycje związane z morską energetyką wiatrową w Porcie Szczecin.

"Projekt w Szczecinie to nie tylko wzmocnienie łańcucha dostaw Holcim Polska, ale także impuls dla lokalnej i krajowej gospodarki. W fazie budowy i eksploatacji powstaną nowe miejsca pracy, a realizacja inwestycji wygeneruje zapotrzebowanie na usługi lokalnych podwykonawców i dostawców" - dodaje Krzysztof Frączek.

We wrześniu odbyły się obchody 75-lecia Portu Szczecin, które nie tylko są symbolem bogatej historii tego strategicznego miejsca, ale także podkreśliły jego rolę w rozwoju nowoczesnego przemysłu w Polsce. Port Szczecin, inwestując min w Przylądek Pomerania, aktywnie uczestniczy w budowaniu przyszłości tej gałęzi gospodarki, wspierając rozwój infrastruktury portowej w duchu zrównoważonego rozwoju. Przemiałownia Holcim w Szczecinie stanowi przykład inwestycji, która wpisuje się w tę wizję, łącząc innowacyjność z troską o środowisko

Źródło informacji: PAP MediaRoom

UWAGA: Za materiał opublikowany przez redakcję PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi jego nadawca, wskazany każdorazowo jako "źródło informacji".

wróć

Aby zobaczyć pełną listę komunikatów zaloguj się do BDM News.