Nowy raport ekonomiczny: rozporządzenie WE 261 ogranicza długie
Nowy raport ekonomiczny: rozporządzenie WE 261 ogranicza długie
Nowy raport ekonomiczny: rozporządzenie WE 261 ogranicza długie opóźnienia bez zachęcania do odwoływania lotów (MediaRoom)
Nowy raport ekonomiczny "Air Passenger Rights at the Crossroads: Economic Impact of Proposed EC 261 Reform" ("Prawa pasażerów lotniczych na rozdrożu: ekonomiczne skutki proponowanej reformy rozporządzenia WE 261"), dostarcza przekonujące dowody na to, że najważniejsze unijne prawo dotyczące praw pasażerów lotniczych, rozporządzenie (WE) nr 261/2004, znacząco zwiększa zarówno efektywność operacyjną, jak i ochronę konsumentów, a europejski rynek lotniczy znacznie przewyższa amerykański pod względem punktualności i niezawodności.
Badanie, w którym krytycznie oceniono propozycje zmian w rozporządzeniu, wskazuje, że mechanizm odszkodowań przewidziany w rozporządzeniu WE 261 skutecznie zachęca linie lotnicze do inwestowania w niezawodność, tym samym zwiększając punktualność lotów w całej Europie. Wyniki te bezpośrednio podważają twierdzenia branży, zgodnie z którymi obowiązujące przepisy prowadzą do odwoływania lotów lub negatywnie wpływają na konkurencję. Dla porównania, analiza danych wskazuje, że w Stanach Zjednoczonych, gdzie nie obowiązuje rozporządzenie WE 261, liczba opóźnień przekraczających 3 godziny jest o ponad 70% wyższa, a liczba odwołań lotów danego dnia o 20% większa niż w Europie.
Obecne przepisy chronią konsumentów i poprawiają punktualność
"Rozporządzenie WE 261 sprytnie łączy ochronę praw pasażerów z mechanizmami motywującymi linie lotnicze do zwiększania punktualności i niezawodności swoich usług - mówi autor badania, dr Hinnerk Gnutzmann. - Dane, którymi dysponujemy, wskazują, że linie lotnicze odpowiedziały na regulacyjne mechanizmy motywacyjne, co znacznie zwiększyło niezawodność podróży w Europie".
Wyniki analizy wskazują, że mechanizmy wprowadzone przez rozporządzenie WE 261 poprawiają sytuację w zakresie zakłóceń lotów:
- Pasażerowie w UE mają o 5% większe prawdopodobieństwo dotarcia na czas, co oznacza poprawę punktualności milionów lotów.
- Loty objęte rozporządzeniem WE 261 są nawet o 70% mniej narażone na długie opóźnienia (ponad 3 godziny) w porównaniu ze Stanami Zjednoczonymi, gdzie nie obowiązuje podobne rozporządzenie.
- Nawet o 66% mniej długich opóźnień (ponad 3 godziny) na trasach krótkodystansowych, do których ma zastosowanie rozporządzenie WE 261.
- Prawdopodobieństwo odwołania lotu w dniu wylotu jest o ponad 20% niższe w UE niż w Stanach Zjednoczonych.
Strategiczne odwołania? Dowody zaprzeczają twierdzeniom branży
Raport podważa twierdzenia branży i samej Rady, jakoby rozporządzenie WE 261 miało zachęcać do odwoływania lotów. Autorzy pracy uważają, że to scenariusz "niepoparty dowodami ze strony Rady", według którego w przypadku odwołania lotu linie lotnicze mogłyby wykorzystać wolne miejsca w innych samolotach, aby pomóc pasażerom, którzy utknęli na lotnisku. Z perspektywy operacyjnej, odwołania wydają się wtedy tanim i prostym rozwiązaniem. Gdyby jednak było to prawdą, odwołania w momencie odlotu, które stanowią najmniejszy odsetek odwołań, byłyby częstsze. Jak jednak stwierdzają autorzy, dowody wskazują na coś zupełnie przeciwnego: "najlepsze dostępne dowody empiryczne porównujące odwołania w tym samym dniu między lotami krajowymi w Stanach Zjednoczonych i lotami krajowymi w UE [] pokazują, że odsetek odwołań w tym samym dniu w UE jest niższy niż w Stanach Zjednoczonych" (str. 23). Dane wskazują, że ilość odwołań w dniu lotu jest o 20% niższa w UE, co wskazuje, że rozporządzenie WE 261 zachęca przewoźników do realizacji lotów, a nie ich odwoływania.
"Część uzasadnień reformy opiera się na założeniach, które po prostu nie znajdują poparcia w danych, zwłaszcza w zakresie odwołań - powiedział dr Piotr Śpiewanowski. - Gdy tylko zastąpimy je zaobserwowanymi wynikami, uzasadnienie dla podwyższenia progów odszkodowań szybko traci sens".
"W rzeczywistości rozporządzenie WE 261 wyróżnia się na tle innych regulacji dotyczących praw pasażerów lotniczych. Jest zaprojektowane tak, aby uniknąć pułapek zaobserwowanych w innych systemach transportowych. Wiążąc wysokość odszkodowania z długością opóźnienia w miejscu docelowym, przepis ten skutecznie zapobiega próbom manipulacji".
Tomasz Pawliszyn, prezes APRA, mówi:
"Raport potwierdza to, co odczuwają już miliony europejskich podróżnych: rozporządzenie WE 261 działa! Osłabienie przepisów, zgodnie z planami Rady Europejskiej, byłoby krokiem wstecz zarówno dla konsumentów, jak i branży. Jeśli pasażerowie mogą liczyć na sprawiedliwe odszkodowanie, linie lotnicze są zmotywowane do osiągania lepszych wyników, co przekłada się na korzyść dla wszystkich".
O raporcie
Raport "Air Passenger Rights at the Crossroads: Economic Impact of Proposed EC 261 Reform" ("Prawa pasażerów lotniczych na rozdrożu: ekonomiczne skutki proponowanej reformy rozporządzenia WE 261") został opracowany przez dr. Hinnerka Gnutzmanna i dr. Piotra Śpiewanowskiego na podstawie obszernych danych dotyczących lotów z lat 2023 i 2024 agregujących informacje o ich rozkładach i rzeczywistych czasach przylotów wewnątrz UE, poza UE oraz w Stanach Zjednoczonych.
Analiza przedstawia ekonomiczne uzasadnienie obowiązkowego odszkodowania przysługującego pasażerom linii lotniczych, a także sprawdza, jak wspomniane przepisy wpływają na działalność linii lotniczych, uwzględniając takie aspekty, jak redukcja opóźnień, wskaźniki odwołań lotów oraz połączenia.
O APRA
Stowarzyszenie Obrońców Praw Pasażerów (APRA) zostało założone w 2017 roku, aby reprezentować interesy pasażerów linii lotniczych. Założone przez wiodące światowe firmy zajmujące się odszkodowaniami lotniczymi, stowarzyszenie APRA ma na celu zapewnienie maksymalnej ochrony pasażerom linii lotniczych. Stowarzyszenie Obrońców Praw Pasażerów aktywnie angażuje się w konstruktywny dialog z instytucjami europejskimi i krajowymi, a także liniami lotniczymi, portami lotniczymi, krajowymi organami egzekwującymi prawo i innymi kluczowymi interesariuszami.
APRA łączy solidne dane, dogłębne analizy i zbiorową wiedzę, aby prowadzić dialog z osobami kształtującymi europejską politykę i promować interesy pasażerów linii lotniczych. Członkami APRA są między innymi AirHelp, EUclaim, Reclamador i Flightright.
Źródło informacji: AirHelp
UWAGA: Za materiał opublikowany przez redakcję PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi jego nadawca, wskazany każdorazowo jako "źródło informacji".
Aby zobaczyć pełną listę komunikatów zaloguj się do BDM News.
